Ik ben een groot fan van Coolblue. Niet vanwege hun lage prijzen of interessante assortiment, want hierin onderscheidt het bedrijf zich niet van veel andere webwinkels. Ook niet omdat ik verwacht dat ik naar aanleiding van deze column korting zal krijgen op mijn volgende aankoop. Nee, ik ben fan omdat ik vind dat Coolblue geweldige zorg verleent.

Bijvoorbeeld bij het uitkiezen van een nieuwe wasmachine ondersteunt Coolblue mij door de voor- en nadelen van alle mogelijkheden op een rijtje te zetten en daarop te kunnen filteren. Denk ik een geschikt apparaat te hebben gevonden, dan vertelt een iets te dikke meneer met hipsterbaard mij in een video welke handige knopjes erop zitten en hoe groot de vulopening wel niet is. Kom daar maar eens om in de zorg.
Daar moet je over het algemeen zelf uitzoeken of er een alternatief is voor de behandeling die je afstandelijke dokter voor jou in petto heeft, om vervolgens eindeloos te moeten soebatten om deze dan ook te krijgen. Toegankelijke informatievoorziening? Ho maar! Een folder of bijsluiter kun je krijgen en je mag blij zijn als er ergens een lijzig ingesproken informatievideo te vinden is.
Heb je bij Coolblue je keuze eenmaal gemaakt, dan houden ze je keurig op de hoogte van het leveringsmoment – meestal de volgende dag al. Intussen krijg je per mail alvast een link naar de productvideo voor de voorpret. En ná aflevering en installatie volgt snel een mailtje met nazorg, waarin je ook direct je mening over je aankoop en de service kunt geven.
Natuurlijk snap ik dat dit een volstrekt geautomatiseerd proces is, maar tóch waardeer ik het, omdat de timing en de toonzetting mij een gevoel van persoonlijke aandacht geven.
Dan maar de Coolblue-manier in de zorg? Daar zitten de patiënten toch niet op te wachten, hoor ik u denken. Ongetwijfeld, maar misschien moeten we ook eens af van de one-size-fits-all-benadering. Verschillende patiëntengroepen vragen om een verschillende benadering en dienstverlening. Daarvoor kan deze methode een heel interessante zijn. Mij lijkt het wel wat, die Coolblue-apotheek.

Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
april 2017