In deze tijd van het jaar barsten de discussies over de gewenste kleur en uitstraling van de hulpjes van Sinterklaas weer volop los, en ook over welk vuurwerk wel of niet rond de jaarwisseling mag worden afgestoken. Voor- en tegenstanders van verandering buitelen over elkaar heen. Het belangrijkste argument van de conservatieven is steeds: ‘Het is onze traditie en die neem je ons niet af.’

Het argument traditie is een dooddoener in elke discussie, maar wordt ook zeer selectief ingezet. Er zijn voldoende tradities te bedenken waar veel mensen geen enkele waarde aan hechten. Wie loopt er nog op klompen? Wie verstuurt er nog kerstkaarten? En op welk bruiloftsfeest wordt nog gestijldanst? Het vasthouden aan tradities wordt vaak gebruikt om andere, minder nobele, argumenten te verhullen. Buitenlanders moeten zich niet bemoeien met ‘ons’ Sinterklaasfeest. En oudejaarsdag is die ene dag in het jaar dat ik lekker relletjes wil kunnen schoppen.
Ook in de apotheekwereld wordt het traditie-argument soms oneigenlijk gebruikt om andere redenen niet te hoeven noemen. Wanneer we zeggen dat we alleen bezorgen bij mensen die slecht ter been zijn, bedoelen we eigenlijk dat bezorgen aan iedereen die dat wil ons te duur is. Wanneer we chronische medicatie afleveren voor maximaal drie maanden om zodoende de therapietrouw beter te kunnen monitoren, bedoelen we eigenlijk dat ons verdienmodel in gevaar komt, wanneer we voor een langere periode gaan afleveren.
Angstvallig vasthouden aan hoe we het altijd hebben gedaan, lijkt veilig, maar deze houding geeft andere aanbieders juist de mogelijkheid succesvol te worden. Degenen die zich weten aan te passen aan veranderende omstandigheden en daarbij tradities durven los te laten, hebben de beste overlevingskans. Dit jaar dus maar het kerstpakket weggeven aan de voedselbank en vandaag al starten met de goede voornemens!

Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
oktober 2019