Babbelbalie

Efficiëntie is het toverwoord wanneer het gaat om moderne bedrijfsvoering. Zo weinig mogelijk voorraad, een zo kort mogelijke levertijd en een vlotte klantafhandeling zijn de ultieme managementdoelen. Ook in de apotheek zijn we besmet geraakt met het virus van het efficiëntiemanagement. Online bestellen, herhaalservice, central filling en afhaalkluizen zorgen voor zo weinig mogelijk tijdrovend contact met de patiënt en het product. Niks op tegen natuurlijk, zolang de patiënt, waar het om draait, hier content mee is en uiteindelijk betere zorg krijgt en ook zo ervaart.
De drukke zorgconsument die altijd tijd te kort komt, vindt het ongetwijfeld plezierig om zijn pakketje na sluitingstijd uit de kluis te trekken met een per e-mail gekregen code. Een groot deel van de reguliere apotheekbezoeker heeft echter voldoende tijd en stelt een beetje persoonlijke aandacht erg op prijs. In steeds meer supermarkten heeft men dat inmiddels begrepen, en verschijnen er naast de zelfscankassa’s ook zogenaamde kletskassa’s, waar de klant uitgebreid de tijd kan nemen voor een praatje met een al even spraakzame medewerker.
In plaats van onze grote groep trouwe bezoekers de service te bieden die de gemiddelde internetapotheek ook biedt, doen we er goed aan om met hen een persoonlijke band te creëren. Ik pleit voor de introductie van een babbelbalie, waar tijd is om niet alleen over de pillen, maar ook over het weer, de (klein)kinderen of de plaatselijke voetbalclub te praten. Gewoon ontspannen, met ruimte voor een grapje of juist een empathisch luisterend oor. Het argument dat hier geen tijd voor zou zijn, wil ik niet horen. Doe de rest maar efficiënter.

Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
december 2021