Ontwikkelingslanden hebben grote problemen met octrooien op geneesmiddelen. Onlangs weer beschuldigde de Britse hulporganisatie Oxfam de farmaceutische industrie en Westerse landen ervan 'een niet-verklaarde medicijnenoorlog te voeren tegen de armste landen in de wereld'. Meer dan vijftien ontwikkelingslanden kunnen momenteel formele handelssancties tegemoet zien. Dit maakt dat grote delen van de wereldbevolking verstoken blijven van essentiële medicijnen, terwijl deze middelen lokaal goedkoop geproduceerd kunnen worden. Anders dan in ontwikkelingslanden zitten we ook hier soms flink met octrooien in onze maag. In de strijd om de concurrentie zo lang mogelijk te weren, poetst de farmaceutische industrie haar producten net op tijd nog weer een klein beetje op en pakt ons in. Wie zat te wachten op ZOC, MUPS en Nextbest? We kunnen niet anders dan toegeven dat hun listen best slim zijn. Toch stuit het ons tegen de borst als klinisch onderzoek niet het bevorderen van de geneeskunde tot doel heeft, maar primair het ondersteunen van het marketingconcept. Marketing is bedoeld om te verleiden. Laat de pauw maar pronken met z'n veren; zijn kleuren vervagen in een mum van tijd! Pauw, pauw...
Berendina van Solkema, hoofdredacteur
© 2021 RN Webdesign