Zielig

 

 

Het tussen de minister van VWS enerzijds en de Bogin, KNMP, ZN en Nefarma anderzijds afgesloten convenant èn onze medewerkersovereenkomsten met de ziekenfondsen, verplichten ons tot het afleveren van geneesmiddelen met de laagste apotheekinkoopprijs. Over het algemeen betreft het hier de groep generieke geneesmiddelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat apothekers het uit patent lopen van specialité's scherp in de gaten houden en er als de kippen bij zijn wanneer een generiek alternatief op de markt komt. Wij dienen immers te laten zien dat we alles in het werk stellen om het convenant te laten slagen.

Het is dan ook bijzonder frustrerend te moeten merken dat nieuwe generieke introducties steeds fanatieker worden tegengewerkt door de patenthoudende farmaceutische industrieën. Voorbeelden hiervan zijn er inmiddels legio: vlak voor het verlopen van het patent worden MUPS®, FTAB®'s en SolTab®'s op de markt gebracht die het switchen naar generiek moeten bemoeilijken, itraconazol JC staat al maanden in de Z-Index, maar kan om een of andere reden niet door de groothandel worden geleverd. Voorschrijvers en afleveraars worden gebrainwashed dat OROS® niet hetzelfde is als retard en afgelopen week ontvingen wij weer het bericht dat de introductie van claritromycine-generiek wordt uitgesteld vanwege juridisch getouwtrek over het patent.

De gevolgen van dit alles zijn een logistieke chaos in de apotheek, omdat het originele product al wordt uitverkocht in de weken voorafgaande aan de introductie van het generieke middel, en een verminderde opbrengst van het convenant, waarin rekening wordt gehouden met nieuwe introducties van generieken. Ik word hier een beetje moedeloos van. Een zichzelf respecterende innovatieve farmaceutische industrie heeft als taak om nieuwe middelen te ontwikkelen. Patentperiode verstreken? Jammer dan, dan verlies je maar je omzet. Had je maar op tijd met iets nieuws moeten komen. Alle pogingen om via trucs en rechters enkele maandjes patenttijd extra bij te sprokkelen vind ik uitermate zielig. Een farmaceutisch bedrijf dat zich bedient van deze praktijken wint weliswaar enkele maanden omzet, maar verliest haar goede naam. Wat is meer waard?

 

Jos Lüers, hoofdredacteur