Ruim vijftien maanden geleden zette een nieuw virus de wereld volledig op z’n kop. De pandemie – al vele jaren aangekondigd, maar na de Mexicaanse griep en SARS steeds meer gerelativeerd – werd uiteindelijk toch realiteit. Alle draaiboeken konden worden afgestoft om de gezondheidszorg in ieder geval op een basaal niveau draaiende te houden. 

In alle geledingen van de zorg werden maatregelen getroffen om vooral het risico op besmetting van het eigen personeel te verminderen, zoals spatschermen, mondmaskers en afzetlinten om de anderhalve meter afstand te waarborgen. Innovatieve manieren van zorgverlening, zoals e-consulten, videobellen en digitale voorlichtingsmaterialen werden versneld geïmplementeerd. Deze zullen ook ná de pandemie een blijvertje blijken. In sommige gevallen gingen de maatregelen ten koste van de kwaliteit. Inhalatie-instructies konden niet meer op de vertrouwde manier worden gegeven en in de meeste apotheken werd de spreekkamer niet meer gebruikt.
Nu het einde van de meeste beperkende maatregelen in zicht komt en het overgrote deel van het zorgpersoneel inmiddels is gevaccineerd, wordt het tijd om in de apotheek het niveau van de zorgverlening weer op het oude normaal te krijgen. Veel gesprekken kunnen nu eenmaal beter in de spreekkamer worden gevoerd dan aan de balie, en ook de inhalatie-instructies kunnen inmiddels weer worden gegeven – al dient de patiënt te oefenen met zijn eigen inhaler in plaats van met placebomateriaal.
Maar de beste zorgverbetering van alle zal zijn dat de patiënt weer de vriendelijke glimlach op het mondmaskerloze gezicht van de apothekersassistente (v/m) kan zien.

Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
juni 2021