Het Oudkerk-effect

 

Als apotheker kent u het vast en zeker, het Oudkerk-effect. De afgelopen periode is er weer veel media-aandacht voor de apothekers geweest. Objectief? Nee, dat niet. Gefundeerd? Nee, dat ook niet. Nieuws? Niet echt, het is iedere keer weer hetzelfde verhaal: 'Apothekers steken kortingen in eigen zak'. De aandacht wordt veelal aangewakkerd door een enkel persoon die naast Tweede Kamerlid ook arts is, Rob Oudkerk. Deze combinatie geeft de man te veel invloed. Klinkklare onzin wordt voor waarheid aangenomen als hij het zegt. Oudkerk kan het weten, want hij is arts en Oudkerk kan het weten, want hij is Tweede Kamerlid.

Het vervelende is dat Oudkerk uitermate ongenuanceerd overkomt wanneer het om apothekers gaat en dat hij absoluut geen geduld heeft. Desnoods verkondigt hij pertinente onwaarheden om de publieke opinie maar te kunnen beïnvloeden. De een na de andere motie dreigt het licht te zien. Een ongeleid projectiel waar je maar beter bij uit de buurt kunt blijven. Oudkerk schept duidelijkheid met slagen in de lucht. Het Oudkerk-effect: iedereen heeft het er over, maar niemand weet waar het over gaat.

Henkjan Gebben, hoofdredacteur