En dan nog iets

Roodgloeiend

WEETNIETVan de Teratologie Informatie Service (TIS) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ontvingen we het bericht dat de openingstijden van haar telefoondienst uitgebreid zijn. Vanaf nuis zij dagelijks bereikbaar van half twee tot vier uur en op dinsdag, woensdag en donderdag van tien tot twaalf. Goed nieuws, want de behoefte aan onafhankelijke informatie is groot.

De redactie was nieuwsgierig naar de aanleiding voor deze grotere bereikbaarheid. Nam het aantal vragen toe? Stond de lijn vaak roodgloeiend? We zijn u het antwoord nog schuldig. Na het drie keer op opeenvolgende dagen geprobeerd te hebben, is het niet gelukt iemand van TIS aan de lijn te krijgen. We kwamen niet verder dan het antwoordapparaat en de telefoniste...

En dat is jammer, want het is bij apothekers bekend dat TIS al heel lang met een klein team garant staat voor betrouwbare informatie over de invloed van exogene factoren op de zwangerschap en het (ongeboren) kind.

Blijven bellen! Telefoonnummer: 030-2742017.

 


 

Uit de praktijk

Efficiënt

PAS OP!Uit de zogenaamde Tweede Nationale Studie blijkt dat huisartsen de afgelopen veertien jaar steeds efficiënter zijn gaan werken. Ze zien meer patiënten in minder tijd, leggen minder huisbezoeken af en hebben vaker telefonisch contact met hun patiënten. Een gemiddelde huisartsenpraktijk handelt 97 procent van de contacten af zonder door te verwijzen. Wel plaatst ongeveer 25 procent van de patiënten kanttekeningen bij de manier waarop de huisarts zijn praktijk georganiseerd heeft. Ze willen bijvoorbeeld sneller op het spreekuur kunnen komen en zien graag dat de huisarts beter telefonisch bereikbaar is. En toch is 90 procent van de patiënten tevreden over de geleverde zorg door de huisarts.

 

Prima, denk je dan. Iedereen tevreden. Misschien kan alles nog sneller, efficiënter en ook nog naar tevredenheid van velen. Ook in apotheken? Een kwestie van een efficiënte organisatie - als we de studie geloven. En de FPZ dan? Een kwestie van meer patiënten in minder tijd afhandelen!

Volgens mij is de enige mogelijkheid dat er aan de balie en de telefoon twee keer zo snel gespraat wordt. Aan de slag en snel! Bron: http://www.nivel.nl
 

Gelezen

Waarschuwing suïcide in bijsluiter antidepressiva

 

Er is de laatste tijd veel te doen over het optreden van suïcide bij gebruik van antidepressiva. De FDA neemt nu de eerste stappen om een waarschuwing op te nemen in bijsluiterteksten. Al eerder stuurde zij een dear doctor letter, nu volgt zij de raad op van twee van haar adviescommissies om een duidelijke waarschuwing in de bijsluiter te plaatsen. Inzet is dat in de bijsluiter van fluoxetine, sertraline, paroxetine, citalopram, escitalopram, fluvoxamine, bupropion, venlafaxine, nefazodon en mirtazapine de waarschuwing komt voor verslechtering van de depressie of suïcidaliteit, zowel bij volwassenen als kinderen. Behandelaars worden gewaarschuwd hun patiënten - vooral bij de start en bij dosisaanpassingen - goed in de gaten te houden.

Het circus begint met een verzoek - geen verplichting - tot bijsluiteraanpassing aan de fabrikanten. Alle beslissingen van de FDA om bijsluiterteksten aan te passen beginnen met een verzoek aan de fabrikanten, aldus de directeur van de afdeling neurologie van de FDA. Van de fabrikanten wordt binnen dertig dagen een reactie verwacht. Het spel van onderhandelingen over de exacte tekst kan beginnen.

Toch raar dat bij de verandering van een bijsluitertekst zo behoedzaam met de fabrikant wordt omgegaan. Bij de eerste berichten over suïcidaliteit bij antidepressiva was bij de fabrikanten zelf de zorgvuldigheid ver te zoeken - in ieder geval in de berichtgeving naar de geneesmiddelgebruikers toe. Bron: Scrip, 26 maart 2004.