Free 30-day trial!!!!

 

 

U kent ze wel, de niet goed, geld terug, de gegarandeerd resultaat en de gratis probeerverpakking acties, waarmee fabrikanten van afslankcapsules, waskrachtversterkers en voedende glansshampoos ons proberen te verleiden tot impulsaankopen. Als weldenkende mensen trappen wij natuurlijk niet in deze op en top commerciële verkooptrucs van geldbeluste retailers. Gelukkig is onze eigen handel een stuk serieuzer, .... denkt u.

In de altijd vooroplopende Verenigde Staten lanceerde medicijngigant Novartis afgelopen week een noviteit: de money back garantee voor hypertensiepatiënten. Wie gedurende minimaal één maand de hoogste dosering van de angiotensine II antagonist van de betreffende pillenfabrikant slikt en nog steeds niet de streefwaarden van zijn bloeddruk bereikt, krijgt gegarandeerd zijn geld terug. Klinkt uitermate nobel, maar is het natuurlijk niet.

Primair doel van het behandelen van hypertensie is uiteraard het verminderen van cardiovasculaire morbiditeit en mortaliteit. Bloeddrukverlaging, alhoewel belangrijk, is slechts een surrogaat eindpunt. Erg overtuigend zou de actie van Novartis dus pas zijn wanneer men tot uitbetaling over zou gaan aan patiënten bij wie de beoogde risicoreductie niet is bereikt. Helaas past dit niet bij het korte termijn profijt waarvan de fabrikant haar nieuwe klanten kennelijk wil overtuigen.

Naast volksverlakkerij richten dergelijke acties ook maatschappelijk schade aan. In de JAMA van 21 april verschenen de resultaten van een onderzoek waarin werd berekend wat de economische consequenties zijn van het afwijken van evidence based richtlijnen bij hypertensie. Maar liefst $1,2 miljard blijken Amerikaanse dokters te kunnen besparen door simpelweg geneesmiddelen voor te schrijven waarvan wél is aangetoond dat ze op de lange termijn ziekte- en sterfterisico verminderen. En dat alleen bij hypertensiepatiënten!

De actie van Novartis laat kraakhelder zien tot welke uitwassen liberale reclamerichtlijnen voor geneesmiddelen kunnen leiden. Of heeft het land van de onbegrensde mogelijkheden ook onbegrensde geneesmiddelbudgetten?

 

Jos Lüers, hoofdredacteur