Kanttekeningen

Potentiële spotjes

FOEI!Tweede-Kamerlid Agnes Kant heeft tegen twee fabrikanten van erectiepillen klachten ingediend wegens 'ongeoorloofde publieksreclame'. Kant wil dat de Stichting Code Geneesmiddelreclame oordeelt over de radiospotjes van Pfizer (producent van Viagra®) en Bayer (Levitra®). Pfizer zou potentiële klanten verwijzen naar een website, waarop zij bij een e-maildokter onder meer Viagra® kunnen bestellen. Kant: 'Door de combinatie van de spotjes en de site wordt indirect Viagra® aangeprezen.' Ook op een site die Bayer met GlaxoSmithKline exploiteert, wordt er volgens haar verboden publieksreclame gemaakt.

Kant: 'Het erge vind ik dat consumenten door de industrie worden opgejut om voor elk probleem maar een pilletje te gaan slikken. Misschien is er onvoldoende voorlichting over erectieproblemen in Nederland, maar het lijkt me niet dat dit een eerste taak is van de industrie.'

Kant houdt er rekening mee dat ze de zaak bij de Codecommissie verliest. Er is al enkele jaren jurisprudentie over de zogenoemde 'symptoomreclame'. In juni 2003 sprak het gerechtshof in Arnhem farmaceutisch bedrijf Novartis in hoger beroep vrij, na een omstreden campagne voor een middel tegen schimmelnagels. Volgens het hof bevatten de tv-spotjes alleen algemene informatie over een aandoening. Er werd niet rechtstreeks naar het geneesmiddel verwezen, Novartis werd daarom vrijgesproken. Sindsdien zendt het bedrijf weer op grote schaal tv-reclame uit. En het onvermijdelijke gebeurde: sinds de uitspraak zijn er radiospotjes uitgezonden over middelen tegen depressie, prostaatklachten, ADHD, schimmelnagels en erectieproblemen. We kunnen onze borst nat maken voor meer...

 


 

reactie

Nog meer reclame

Een reactie van xanthe.nl naar aanleiding van ons stukje in nummer 22. Leuk dat jullie een berichtje over onze site in de Pharma Selecta hebben gezet.

 

Hier toch even een aanvulling. Jullie schrijven: 'Eerst een brandblusser kopen en dan expres je huis in brand zetten.' Veel mensen hebben tegenwoordig een brandblusser in huis, een ongeluk kan in een klein hoekje zitten.

Wij van xanthe.nl vinden het heel verstandig als mensen, die bijvoorbeeld het condoom als anticonceptiemiddel hebben gekozen, voor noodgevallen een morning after pil in huis hebben. Een scheurtje kan ook in een klein hoekje zitten. Daarnaast zijn er veel vrouwen die niet voor één 'one-night-stand' elke dag de pil willen slikken, geef ze eens ongelijk.

Ik hoop dat jullie deze aanvulling ook in de Pharma Selecta willen plaatsen. Vriendelijke groet,

Mw. Drs. S.G.J. Wiggers, apotheker

 


 

En dan nog even dit...

Sint in verwarring

 

Bayer heeft Sinterklaas ingezet om moxifloxacine te promoten. In een paginagrote tekening zien we de ene hulpsinterklaas in verwarring tegen Sinterklaas nr. 1 zeggen: 'U was toch ziek?' Volgens ons vestigt Bayer hiermee de aandacht op een van de bijwerkingen van fluorquinolonen: inderdaad, verwarring! Als Bayer Sinterklaas uit de kast haalt om een reserveantibioticum aan de man te brengen heeft ze toch de boot gemist.