Avonddienst

 

 

Omdat patiënten graag de mogelijkheid willen hebben om 's avonds een huisarts te bezoeken, onderzocht de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) de bereidheid van huisartsen om avondspreekuren te houden. Ruim negentig procent van hen blijkt er niets voor te voelen hieraan te beginnen. Zestig procent vindt het niet noodzakelijk om in te spelen op de wensen van de patiënten.

Zijn de Nederlandse huisartsen nu zo patiëntonvriendelijk, of stelt de patiënt zulke absurde eisen? Persoonlijk vind ik het laatste en, als apotheker werkzaam in een dienstapotheek, denk ik dat ik daarover best mijn zegje mag doen. Waarom zou het voor een patiënt nu per se nodig moeten zijn om 's avonds naar zijn huisarts te kunnen? Een echt zieke patiënt kan niet werken en heeft dus overdag tijd om naar de huisarts te gaan. Voor problemen waar de patiënt wél mee kan werken, maar die ernstig genoeg zijn om een dokter te consulteren, kan een vrije dag worden opgenomen. In alle overige gevallen moet de huisarts gewoon niet worden gestoord en zeker niet 's avonds!

Naar mijn mening slaat de zorgconsumptie in Nederland af en toe volledig door. Oorzaken hiervan zijn onder andere de steeds lager wordende drempel om de zorgvraag ook buiten reguliere praktijkuren te kunnen stellen, maar ook de wil van veel apotheken zich tegenwoordig als winkel te profileren. Het is toch idioot dat ernstig zieke patiënten op zondag in de rij moeten wachten op iemand die het in het het hoofd haalt om juist dán Vichy-crèmepjes of babyvoeding te komen kopen, uiteraard met het daarbij behorende uitgebreide advies.

De gezondheidszorg is in Nederland altijd uitstekend georganiseerd geweest en nog steeds mogen we erg trots zijn op het systeem wat we hebben gecreëerd. Laten we daarom uitermate voorzichtig zijn met veranderingen die de zorgconsumptie kunnen stimuleren en het systeem daardoor onbetaalbaar maken. Strijd voeren om de patiënt is prima, maar dan wel op basis van meer kwaliteit in plaats van overbodige luxe.

 

Jos Lüers, hoofdredacteur