Menu
  • Home
  • rubrieken
    • hoofdartikelen
    • hoofdredactioneel
    • uitgezocht
    • archieven
  • Home
  • rubrieken
    • hoofdartikelen
    • hoofdredactioneel
    • uitgezocht
    • archieven

Plaatjes

  • Afdrukken

Spotjes van de Mediq apotheker, zeer herkenbaar in witte jas, zijn met regelmaat op de televisie te zien. Er zijn echter nog geen berichten vernomen van hordes brandwondenzalf smerende huismoeders
die zich dagelijks onder schooltijden hinderlijk ophouden voor de plaatselijke vestiging van Mediq om een glimp van hun Mediq apotheker te mogen opvangen.
Zorgverzekeraar Agis gooit haar marketingactiviteiten over een andere boeg. In een nieuw contractsvoorstel aan apothekers wordt een hoger maximumtarief geboden aan apotheken die voldoen aan de criteria van
een intensieve relatie met Agis. Onder deze criteria vallen onder meer kwaliteitscriteria, zoals gecertificeerd zijn en deelname aan een klantentevredenheidonderzoek, en criteria met betrekking tot de patiëntenzorg,
zoals het uitvoeren van een medicatiecheck en het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten. Daarnaast stelt de verzekeraar als eis dat een folderzuil van Agis op een zichtbare plaats in de apotheek moet
staan, €œter bevestiging van de intensieve relatie met Agis€. Dit laatste vereiste is bij de KNMP in het verkeerde keelgat geschoten. De beroepsvereniging hecht veel waarde aan onafhankelijkheid van
zorgverzekeraars en vindt dat alle schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. Dit lijkt nogal in tegenspraak met een van de doelstellingen van KNMP voorzitter Jan Smits, die juist wil zorgen voor een betere samenwerking tussen apothekers en zorgverzekeraars. Gezamenlijke belangen dus! Bovendien heeft de KNMP wel een beetje boter op haar hoofd als het gaat om belangenverstrengeling. Wordt het
KNMP congres niet zwaar gesponsord door allerlei farmaceutische industrieën en wordt er op de KNMP website niet bijzonder veel aandacht geschonken aan de Achmea Medicatie Check? Het reclamebureau van Albert Heijn is de ongekroonde koning van de marketing. Ook Agis begrijpt inmiddels hoe het spelletje gespeeld moet worden. De KNMP moet echter nog heel wat voetbalplaatjes plakken voordat ze begrijpt hoe het merk apotheker goed in de markt wordt gezet.

Jos Lüers, hoofdredacteur

 

 


En dan nog even dit

Onethisch
geneesmiddelonderzoek

Enkele farmaceutische bedrijven testen hun geneesmiddelen op onethische wijze uit op mensen in ontwikkelingslanden.
Dit blijkt uit een onderzoek van het Indiase Centre for Studies in Ethics and Rights. GlaxoSmithKline heeft lapatinib, een geneesmiddel
tegen borstkanker, getest op ernstig zieke vrouwen in India. De meerderheid van deze vrouwen heeft geen
geld om een reguliere behandeling te kunnen betalen. Door deel te nemen aan het onderzoek kunnen zij toch een behandeling krijgen, maar nemen zij de risico's die
hiermee samen gaan voor lief. Inmiddels is lapatinib in  India verkrijgbaar, maar voor de meeste vrouwen met
borstkanker niet te betalen. Ook AstraZeneca maakt zich in India schuldig aan klinisch onderzoek dat door een ethische commissie in
West-Europa niet zou worden toegestaan. Het bedrijf gaf placebo's aan schizofreniepatiënten; een onderzoek dat
overbodig was voor het verkrijgen van een Indiase marktvergunning, maar wel gebruikt kon worden om het middel in Europa op de markt te brengen. Patiënten uit de
ontwikkelingslanden plukken hier zelf nauwelijks de vruchten van. Reden voor FairDrugs.org om een campagne te starten en beleidsmakers, wetgevers en farmaceutische bedrijven op te roepen om de rechten van proefpersonen in ontwikkelingslanden te eerbiedigen.

 


Gegevens
Hoofdcategorie: Redactioneel
Categorie: 2009
  • Vorige
  • Volgende
  • colofon
  • pharma selecta
  • ps-online

© 2025 RN Webdesign

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies

Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid

Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie

Akkoord

Cookiebeleid

Cookiebeleid

 

Gebruik van permanente cookies

Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.

 

Gebruik van sessie cookies

Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.

 

Bevatten de cookies van de Pharma Selecta informatie over wie ik ben?

Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.

 

Hoe kan ik cookies weigeren?

In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.

 

In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan

Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.

 

Meer informatie over cookies?

De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies.  Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.

 

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie. 

 

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl

 

Versie 1, februari 2016.