Menu
  • Home
  • rubrieken
    • hoofdartikelen
    • hoofdredactioneel
    • uitgezocht
    • archieven
  • abonnementen / wijzigingen
  • Home
  • rubrieken
    • hoofdartikelen
    • hoofdredactioneel
    • uitgezocht
    • archieven
  • abonnementen / wijzigingen

1999

Clusteren

  • Afdrukken

Clusteren

 

 

Vanuit het oogpunt van kostenreductie is het een aardig idee. Breng de onderling vervangbare geneesmiddelen bij elkaar in een cluster en laat de duurdere middelen uit zo'n cluster niet volledig voor vergoeding in aanmerking komen. Op papier lijkt dit goed te werken. De praktijk blijkt echter weerbarstiger. Immers, fabrikanten blijken bijzonder goed in staat om met veel omhaal van woorden een nieuw geneesmiddel te positioneren op een bijzondere plek. Het is vanuit hun optiek ook logisch dat zij proberen het gat in de markt te vinden. In een aantal gevallen is zelfs op basis van klinisch onderzoek deze positie te verdedigen. Maar, naar klinische relevantie en maatschappelijke wenselijkheid wordt te weinig gekeken.

Is het klinisch relevant dat een antidepresssivum een eigen cluster krijgt omdat het aangrijpingspunt net iets anders lijkt te liggen? Is het maatschappelijk relevant dat de ene alfa-blokker net iets selectiever is dan de andere?

Ik denk het niet. Waar het om gaat is het uiteindelijke effect bij de patiënt. De indicatie zal dan ook een grote rol moeten spelen. Alle antidepressiva in een cluster, alle urineflow-verbeteraars in een cluster. Interindividuele variatie zal bovendien een grotere rol spelen in het bepalen van het uiteindelijke effect dan het exacte werkingsmechanisme of de mate van selectiviteit. Het samenvoegen van clusters zal een enorme besparing op kunnen leveren zonder dat de patiënt daar farmacotherapeutisch nadeel van ondervindt.

Henkjan Gebben, hoofdredacteur

Gegevens
Hoofdcategorie: Redactioneel
Categorie: 1999

Lees meer...

  1. Driegesprek
  2. Blubberbeleid
  3. Apothekerscode
  4. Koppelen nu
  5. Nuldelijns zorgenkind
  6. Dat kost nogal wat
  7. Y2K
  8. Kleurrijke periode
  9. Waar doen we het voor?
  10. 1 September
  11. Marketing Mania
  12. Internationaal
  13. Innovatieprijs
  14. Mimicry
  15. Champagne
  16. Gezond verstand
  17. Nog een primeur uit Frankrijk
  18. Ongezien vernietigen
  19. Louise en Petra
  20. What's in a name?
  21. Homeopathie is grenzeloos
  22. Zo gezond als een vis

Pagina 4 van 26

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • ...
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Hoofdredactioneel

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • archief
  • colofon
  • donaties
  • fus
  • pharma selecta
  • ps-online
  • studenten

© 2021 RN Webdesign

Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies

Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid

Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie

Akkoord

Cookiebeleid

Cookiebeleid

 

Gebruik van permanente cookies

Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.

 

Gebruik van sessie cookies

Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.

 

Bevatten de cookies van de Pharma Selecta informatie over wie ik ben?

Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.

 

Hoe kan ik cookies weigeren?

In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.

 

In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan

Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.

 

Meer informatie over cookies?

De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies.  Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.

 

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie. 

 

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl

 

Versie 1, februari 2016.

Aanmelden nieuwsbrief

Ben je apotheker of voorschrijver en wil je altijd op de hoogte zijn van de laatste geneesmiddelintroducties en farmacotherapeutische onderzoeken?

Mis niks! Schrijf je nu in en ontvang de Pharma Selecta nieuwsbrief automatisch in je mailbox

Ja Nee